Skole-hjem samarbejde

Samarbejde mellem skole og hjem

Forældrefolder

Der er udarbejdet en folder, som udleveres til nye forældre. Folderen indeholder informationer om skolen og billeder fra skolens hverdag.

Folderen indeholder desuden løsark med vigtige oplysninger, herunder ark med ovesigt over yderligere oplysninger, som findes på Aula.

Aula

Aula er det daglige bindeled mellem skole og hjem. Her skriver forældrene om hændelser derhjemme, som det vil være relevant at tale med barnet om, ligesom skolen skriver om de ting, barnet har lavet på skolen. Herudover bruges den elektroniske kontaktbog til beskeder, som kan være af praktisk art.

Hvis det, der skal formidles eller tales om, ikke er af praktisk og konkret art, men f.eks. handler om barnets trivsel, skal kontakten foregå via telefonen, og/eller ved at vi mødes.

Telefon

Opkald til skolen, hvor det er lærere, man ønsker at tale med, skal finde sted når der er pause i undervisningen.

Lærerne kan som hovedregel ikke tale i telefon i undervisningstiden.

De enkelte lærerteams laver aftaler om hvornår og hvordan kontakten kan være uden for almindelig skoletid.

Skole- /hjem samtaler

Der afholdes 2 skole-/hjem samtaler om året, som regel i forbindelse med at elevplanerne skrives. Nogle gange afløses den ene samtale af et hjemmebesøg. Dette aftales i de enkelte klasser mellem lærerne og forældrene. Det er vigtigt, at begge forældre deltager i samtalerne og i samarbejdet med skolen.

Når vi gerne vil på hjemmebesøg, er det for at kende børnenes hjemmemiljø bedre. Hjemmebesøg vil gøre det lettere at forstå og tale med børnene om noget hjemmefra.

Forældremøder

Der af holdes 2 forældremøder om året, arrangeret af klasselærerne. Et i august/september og et i april/maj. Hvis der er behov herfor, kan der arrangeres flere møder.

Formålet med forældremøderne er at informere jer og drøfte undervisningen og andre forhold vedrørende klassens liv sammen med jer. Et forældremøde kan også være et temamøde.

Møderne arrangeres af klassens lærere, men der kan udmærket inddrages personer udefra, hvis det er hensigtsmæssigt i forhold til mødets indhold. Inden afholdelse af møderne udsendes en dagsorden, så I er orienterede om mødets indhold.

Forældremøderne skal både være informative, men også give plads til drøftelser af holdninger og tanker om skolens/klassens liv.

Forældrebesøg på skolen

Forældrene er altid velkomne til at besøge skolen.

Det er dog nødvendigt, at besøget aftales i forvejen med lærerne. Herved sikres, at børnene er på skolen, når forældrene kommer, og ligeledes at en børnegruppe ikke har for mange besøgende på enkelte dage.